miercuri, 28 iulie 2010

Litoral românesc sau bulgăresc?

De câţiva ani litoralul românesc se confruntă cu o problemă serioasă: concurenţa bulgărească. Nu, n-am fost în Bulgaria, dar cred că pot să vorbesc despre cele două litoraluri destul de obiectiv.

Cei mai mulţi spun că până în 1990 exista o oarecare egalitate între cele 2 părţi, dezechilibrul a apărut după privatizare. Potrivit unui studiu făcut, în Bulgaria vin anual două milioane de turişti, din care străini sunt 70%, iar litoralul românesc este vizitat de doar 1,2 milioane de turişti din care doar 3% sunt străini.

În timp ce Bulgaria beneficiază de numeroşi investitori  străini, în România nimeni nu investeşte nimic.

Dacă bulgarii au preţuri mici, dar oferă mult, românii au hotelurile în paragină, dar au preţuri mai mari.

Lăsând la o parte hotelurile, probleme apar şi pe plajă. Dar acestea sunt chestiuni de educaţie. Am spus mai sus că  pe litoralul bulgăresc 70% din turişti sunt străini şi cred că asta explică multe. De aceea la ei n-ai să vezi pe plajă cum ţăranii aruncă cojile de seminţe pe jos, sau că îşi lasă ştiuletele de porumb în nisip. Aici e şi vina autorităţilor. Pe litoralul românesc coşurile de gunoi sunt foarte puţine, la distanţe mari, iar după-amiaza deja dau pe jos. 

Apoi apare chestiunea toaletelor. Înţeleg faptul că ar fi oribile toaletele ecologice pe plajă(oricum nu s-ar duce nimeni acolo), dar ţăranilor de români ar putea să le treacă prin cap să se ducă şi ei la toaleta unei terase/restaurant sau ce-o fi prin preajmă, nu să-şi dea drumul în apă. Şi atunci să nu-ntrebaţi de ce la noi apa mării este verde.

Întâi ar trebui să ne educăm/civilizăm ca popor şi abia apoi să putem compara cele două litoraluri şi să putem atrage turişti şi investitori străini.

PS: Dacă mai sus am folosit cuvântul "ţăran" nu l-am utilizat ca o jignire pentru cei ce locuiesc la ţară. Eu folosesc apelativul de ţăran cu un sens total diferit decât cel din dicţionar. N-am nimic cu cei care locuiesc la sat, problema mea e legată de cei care au comportament de ţărani, adică de neeeducaţi, necivilizaţi, neşcoliţi. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu